fbpx
  • Autismeweek

autisme Van 31 maart tot 7 april is het weer de de Autismeweek. Het is een internationaal gebeuren rondom de Wereld Autisme Dag. 2 april is de dag die door de Verenigde Naties is uitgeroepen tot Wereld Autisme Dag. Over de hele wereld worden op die dag activiteiten georganiseerd om autisme onder de aandacht te brengen van een groot publiek.

  • In Nederland hebben 190.000 mensen een vorm van autisme.
    Dat is één op de honderd mensen, dus de kans is groot dat jij mensen met autisme kent!

In de afgelopen jaren is er veel meer bekend geworden over autisme. In de tachtiger jaren werd nog vaak gedacht dat het een opvoedingsprobleem was. Dat de familie of de moeder de “schuldige” was. Inmiddels zijn we wijzer geworden.

In mijn praktijk heb ik te maken met autisme. Autisme geeft vaak spanningen. Het geeft “ruis op de lijn” als je een andere kijk op de wereld hebt of als je de ander niet begrijpt.
Ontspanning kan dan helpen om opgespaarde spanningen en frustraties te verminderen:

Ik ga in 2 blogs verder op autisme in. Vandaag blog 1.

  • Wat is autisme/ASS?

Sinds een jaar wordt autisme anders genoemd, namelijk ASS: autisme spectrum stoornis. Het woord autisme komt van het Griekse woord “auto”, wat zelf betekent. In zichzelf gekeerd zijn is namelijk één van de kenmerken van kinderen met autisme/ASS. Een ander kenmerk is dat ze zich minder in kunnen leven in de beleving van een ander. Het wordt ook wel een informatieverwerkingsstoornis genoemd. Alles komt op een andere manier binnen en wordt anders opgeslagen.

Het lijkt wel of er geen filter zit op alle informatie die binnen komt via de zintuigen. Dat maakt kinderen met ASS kwetsbaar, vooral door de overvloed van prikkels in ons dagelijks leven. Dingen die nieuw of anders zijn, kunnen paniek geven. Vaak willen ze in een langzaam tempo werken omdat het goed moet zijn. Ze willen zorgvuldig werken en geen fouten maken.

Soms maken ze hun eigen structuren. Dat geeft hen vastigheid en rust om dingen op hun eigen manier te doen.

Bovenstaande is geen standaard beschrijving voor iedereen met ASS. De tweede S uit de naam ASS staat voor Spectrum. Dit geeft al aan dat de kenmerken en de mate waarin die aanwezig zijn, bij elke persoon met ASS uniek zijn.

  • Komt ASS meer voor dan vroeger?

Zo lijkt het wel. De reden dat je nu veel meer hoort over ASS is vooral dat er nu veel meer specialistische kennis is om ASS te herkennen en te onderscheiden van bijvoorbeeld depressie, schizofrenie of een verstandelijke beperking.

Er zijn in Nederland veel mensen die pas als volwassene de diagnose ASS hebben gekregen. Soms gebeurde dat omdat hun kind onderzocht werd, waarbij zij ontdekten dat ze zelf ook een aantal kenmerken van ASS hadden.

Autisme/ASS raakt veel verschillende levensgebieden. Denk aan de ontwikkeling van taal, sociale vaardigheden, vriendschappen, gedrag en motoriek. Tegelijkertijd geeft hun andere manier van informatie verwerken hen bijzondere kwaliteiten. Zoals: sommige dingen snel doorhebben, doorzettingsvermogen en kunnen focussen op bepaalde dingen. Dat maakt hen bij uitstek geschikt voor beroepen waar focus en precisie nodig is. Werkgevers hebben dat inmiddels in de gaten gekregen.

  • Wat zijn goede werkplekken?

Alles wat je graag doet, is ideaal als onderdeel van je werk.
Vandaag las ik daarover een mooi artikel in de krant. Ik deel het graag met jullie.

Frans de Bie uit Amersfoort merkte bij twee van zijn eigen kinderen dat het Nederlandse schoolsysteem moeilijk is voor kinderen die anders functioneren dan gemiddeld. Zijn kinderen waren extreem goed in exacte vakken, maar niet in de talen. Na 30 jaar gewerkt te hebben in de ICT, is hij er zelf wat aan gaan doen.

Hij begon een ICT-vakschool op hbo/wo-niveau, ITVitae, waar leerlingen met de diagnose autisme/ASS zich aan kunnen melden. Na een selectieperiode kunnen ze studeren en werkervaring opdoen. Daarna krijgen ze hulp bij het vinden van een baan, vaak bij een technisch bedrijf. Een baan waarbij focus nodig is en oog voor detail. Het is een schot in de roos, voor de jongeren, voor de bedrijven en voor de maatschappij. Een prachtig project, dat helpt om hen de kans te geven op voldoening en op werk dat perfect bij hen past.

Zoals Frans de Bie zelf zegt: “Op deze school zijn ze gelijken onder elkaar. Mensen met autisme zijn hier normaal, de andere mensen zijn neurotypische mensen.”

  • Stichting Papageno

Een ander mooi initiatief is de Stichting Papageno, opgericht door Aaltje en Jaap van Zweden. In het Papagenohuis in Laren zijn twaalf appartementen en een gemeenschappelijke woonkamer voor jonge mensen met autisme. Verder zijn er een kleine theaterzaal en een restaurant, dat voor iedereen, dus ook voor mensen buiten het Papageno Huis toegankelijk is, en een speelruimte voor muziek- en sportactiviteiten. Veel van de werkplekken in het huis worden ingevuld door jongeren met autisme.

In de keuken en in de bediening kunnen ze een cursus volgen die is ontwikkeld met Horeca Nederland. Deze geeft zicht op een erkend diploma en dus op regulier werk.

In deze voorbeelden zie je wat ouders tot stand kunnen brengen!

Mijn vraag aan jou: Kende jij deze initiatieven al? Of ken je er andere, waar ouders hun eigen ervaring als ouder hebben omgezet in een project voor onze maatschappij, voor ons allen?

Laat je het weten onder dit bericht? Deze projecten verdienen de aandacht. Bij voorbaat dank!

Hartelijke groet,
Anneke Stuij

Bronnenlijst:
https://autismeweek.nl/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stichting_Papageno
ITvitae biedt perspectief aan mensen met autisme
https://www.gezondheidsnet.nl/adhd-en-andere-gedragsstoornissen/autismespectrumstoornis-ass