fbpx

autisme en ASSIn mijn praktijk heb ik vaak te maken met kinderen met autisme. In Nederland hebben 190.000 een vorm van autisme. Dat is één op de honderd mensen, dus de kans is groot dat jij mensen met autisme kent!

Autisme

Het wordt nu officieel geen autisme meer genoemd, maar ASS, Autisme Spectrum Stoornis. Hieronder vallen verschillende vormen van autisme. Met autisme word je geboren en het kan gedurende je hele leven een rol blijven spelen. Het wordt niet veroorzaakt door de opvoeding.

Het belangrijkste kenmerk van autisme is dat informatie op een andere manier verwerkt wordt. Er zit geen filter op de informatie die vanuit de zintuigen binnenkomt. In praktijk betekent dit dat kinderen met autisme baat hebben bij een eigen benadering. Als er in een klas of groep gewerkt wordt met een standaard programma, vallen ze buiten de boot.

Ze hebben kwetsbaarheden, maar ook kwaliteiten. Zo hebben ze vaak moeite om het geheel te overzien en moeite met sociale contacten. Vaak hebben ze minder interesses of juist heel specifieke interesses. Ook hebben ze een goed oog voor detail, zijn ze eerlijk en direct, analytisch en ijverig.

Soms maken ze  hun eigen structuren. Dat geeft vastigheid, de rust om dingen op hun eigen manier te doen. Dingen die nieuw of anders zijn, kunnen paniek geven. Dat vraagt om een goede begeleiding door ouders, leerkrachten en omgeving.

Autisme Belevingscircuit

Vorige week had ik de eer om mee te mogen doen met een Autisme Belevings Circuit, een ABC. Het wordt aangeboden door MEE, een organisatie die zich inzet voor een toegankelijke maatschappij voor iedereen.

We kregen 9 opdrachten die we in tweetallen moesten uitvoeren. Doe-opdrachten en ervaringen met de zintuigen. De opdrachten lieten ons voelen hoe het is om met autisme te leven.

Ik ga hier niet veel verklappen, maar het was grappig om mijn eigen reacties te merken. Als ik een opdracht niet goed begreep, liep ik vast in de uitvoering. En schrijven en tekenen in omgekeerd spiegelbeeld is echt lastig. Zo frustrerend om mijn best te doen en het niet soepel op papier te krijgen!

Dit is wat kinderen met autisme ervaren in de klas, maar ook in hun dagelijkse leven. Hun harde werken wordt niet altijd beloond met positieve reacties. Eerder andersom. Daarom loont het de moeite om uit te zoeken HOE een kind de opdrachten uitvoert. En hoe je het kind kunt helpen.

Begrijpen

Dit circuit is een mooie manier om kinderen met autisme beter te begrijpen. Zoals een moeder van een autistisch kind na afloop zei: “Ik wou dat ik deze opdrachten 15 jaar geleden had kunnen doen. Dan had ik mijn kind beter begrepen!”

Wat erbij komt is dat we in een informatietijdperk leven. Mensen in de middeleeuwen ontvingen in hun hele leven net zoveel visuele prikkels ontvingen, als wij nu op één dag! Ons brein is niet veranderd, maar wel het tempo waarin wij informatie uitwisselen. Mensen zijn prikkelgevoelig. Door de tsunami van informatie kunnen wij snel overprikkeld raken. Voor mij was dit een leerzame ochtend, met grote dank aan MEE.

Sessies in mijn praktijk

Wat ik in mijn praktijk doe, is het weghalen van opgespaarde spanningen. Heel simpel met mijn handen. Het haalt het autisme niet weg, maar het geeft ontspanning: meer rust in het hoofd en in het lijf. Waardoor het kind met meer plezier, helderheid en rust verder kan.

Marleen vertelde mij over de reactie van haar autistische dochter Berit:

“Het lijkt wel of wij na de sessies van Berit (12) een heel ander kind hebben gekregen. Dingen die ze nooit zelf deed en nu wel, zijn o.a contact maken met kinderen, zelf kleding uitzoeken, schooltas uit pakken, niet meer in discussie gaan. Ze is prettiger in de omgang geworden. Berit merkte dat het zelf ook meteen en was daar zelf verbaasd over.

Ze stond op de wachtlijst voor een logeerhuis omdat het thuis niet meer ging. Ze gaat daar nu wel naar toe. Niet omdat het thuis niet meer gaat, maar omdat ze het leuk vindt om te gaan.  Haar leerkrachten merken ook verschil, normaal hadden ze toch wel een kluif aan haar. Niet luisteren, letten op klasgenoten, moeilijk contact maken, geen concentratie. Nu gaat alles veel soepeler. Haar schoolwerk is ook erg voor uit gegaan, zelfs haar handschrift en vooral haar creatieve kant is veel sterker geworden. Het is fantastisch voor ons allen.”

Berit is inmiddels een paar jaar ouder en ze heeft haar draai gevonden in het leven.

Mijn tips voor deze blog zijn heel simpel:

  • Heb jij te maken met een kind (of met een partner) met autisme/ASS, kijk dan eens op de website van MEE waar dit circuit wordt aangeboden. Het is echt een beleving.
  • Wil je meer weten over mijn sessies in mijn praktijk, kijk dan eens naar de informatie en naar de vele klantervaringen op www.praktijkannekestuij.nl. Je kunt mij ook bellen of mailen als je persoonlijk contact wilt of vragen hebt.

Eén op de honderd mensen in Nederland heeft een vorm van autisme. De kans is groot dat jij er één kent. Heeft deze blog je aan het denken gezet? Fijn als je dan hier jouw reactie achterlaat. En super als je deze blog doorstuurt om anderen attent te maken op dit mooie belevingscircuit en op de open ochtend van 27 mei. Een mooie mogelijkheid om vrijblijvend kennis te maken.

Hartelijke groet en bij voorbaat dank!

Anneke Stuij
Lochem

www.praktijkannekestuij.nl