fbpx
slaap kindje slaap

slaap kindje slaap

Slapen

Slapen is gezond. Je hebt het nodig om alles wat er overdag gebeurd is een plekje te geven  en om energie op te doen voor de nieuwe dag. Goed slapen is voor je kind extra belangrijk omdat het in de groei is.

Als je kind telkens moeite heeft met inslapen of doorslapen, voel je je als ouder overdag geradbraakt, bezorgd of geïrriteerd. Of misschien wel beperkt in je vrijheid, omdat je ’s avonds niet weg kunt.

Onze kinderen waren goede slapers, maar toen ze klein waren heb ik hier zelf ook mee te maken gehad. Ik herinner me nog wel de vermoeidheid die erbij hoorde. En mijn eerste reactie ’s nachts als ik wist dat ik weer op moest staan :-).

Ik heb veel ouders in mijn praktijk gehad met slapeloze kinderen. Ze kwamen voor hun kinderen of voor zichzelf, want slaapgebrek put je uit. Je energie lekt weg.
Ik heb massages gegeven bij bedrijven. Veel van mijn klanten vertelden me dat ze moeite hadden om overdag wakker te blijven en zich op hun werk te concentreren, omdat ze ’s nachts niet door konden slapen vanwege hun huilende kind. De combinatie van werken en niet genoeg slapen is heftig.

Kinderen en slapen

Moeite met slapen komt bij kinderen vaak voor. Als de bevalling zwaar is geweest, hebben baby’s soms moeite om hun draai te vinden in het begin. Of met de overgang van de beschermde binnenwereld naar de nieuwe buitenwereld. Het leven daarbuiten is een grote verandering voor hen. Het duurt een tijd voordat ze een vast slaapritme hebben gevonden.

Bij opgroeiende kinderen heeft slaapgebrek te maken met spanningen, met lichamelijke klachten of met behoefte aan meer aandacht. Angst, nachtmerries en bedplassen verdwijnen vaak vanzelf. Het kan een tijdelijke periode zijn, afhankelijk van de leeftijd, de ontwikkelingsfase en het karakter van je kind. Je kunt hulp zoeken, maar behandeling is niet altijd nodig. De wetenschap dat de klachten weer over zullen gaan, verandert echter niets aan je vermoeidheid in het nu. Dus het is belangrijk dat zo’n periode van verstoorde nachtrust niet te lang duurt.

Wat kun je zelf doen?

Laat je kind overdag buiten spelen: licht en frisse lucht helpen. Zorg voor een vaste volgorde in het slaapritueel, met tandenpoetsen, een verhaal, een liedje, een vaste slaapknuffel in bed. Met eventueel een nachtlampje en zachte muziek op de achtergrond en de deur op een kier. Neem er de tijd voor. Je kind voelt het aan als je zelf gehaast bent. Jouw rust, duidelijkheid en goede humeur helpen hierbij, dus zorg ook goed voor jezelf.

Je kunt ook je kind masseren op de rug. Kinderen houden van aanraking, het geeft hen een veilig gevoel, troost, ontspanning. Dat kan op de blote huid of door de pyjama heen. Je kunt de hand op één plek laten liggen of je masserende bewegingen maken. Als je hier meer ervaren in wordt, voel je wel wanneer het genoeg is.

Je kunt het ook aan je kind vragen. Als kinderen oud genoeg zijn om erover te praten, kunnen ze zelf aangeven wat voor hen de fijnste plek is. Bij baby’s ga je af op je eigen gevoel en op wat je merkt aan reacties.

Slaapdagboek

Om in te schatten of het slaapgedrag een probleem is, kun je een slaapdagboek bijhouden:

  • hoe vaak gebeurt het?
  • hoe lang duurt het?
  • hoe heftig is het?
  • hoe functioneert je kind overdag?

Lijden je kind en je gezin onder een chronisch slaaptekort, ga dan naar je huisarts om te overleggen of er professionele hulp nodig is.

Mijn vraag aan jou: heb jij te maken gehad met slaapproblemen met je kind en heb jij jouw gouden tip? Laat het weten in het reactieveld hieronder. Andere ouders zullen je dankbaar zijn!

Hartelijke groet, Anneke
www.praktijkannekestuij.nl

 

Wil je mijn gratis e-book ontvangen?

Meld je aan om gratis het e-book te ontvangen en ontdek welke 7 stappen je kunt zetten naar meer gezondheid in je gezin.

AVG toestemming

Je hebt het ebook succesvol aangevraagd!