Laat ik maar met de deur in huis vallen. Computerwerk is niet goed voor je lijf en voor je nek.

Jarenlang nek- en schoudermassages geven aan werknemers in bedrijven heeft mij geleerd dat veel mensen last hebben van pijn en stijfheid, vooral in nek, armen en rug. Ik ken ook de bijbehorende verhalen. Over nekklachten, die met stip op nummer 1 staan. Ik kan de gebruikelijke pijnpunten uittekenen en ik weet van mijn klanten hoe lastig het is om nekklachten te hebben. Ik weet het ook uit eigen ervaring, mijn nek heeft ook wel eens “vast” gezeten.

Nekklachten

Waarom zijn die nekklachten lastig voor je?
Je hebt een druk bestaan, de dag is gevuld vanaf ’s morgens vroeg. Je hebt een volle werkdag met veel computerwerk. Je lijf protesteert.

Eén van de plekken die snel reageert op stress of overbelasting is je nek. Als je dat merkt, is het vaak in de vorm van stijfheid of pijn.

Je hebt moeite om je nek te draaien in de auto of op de fiets en tijdens je werk zoek je naar een goede positie om te typen.

Wat zijn de gevolgen van die nekklachten voor jou?

Pijn of stijfheid in je nek leidt je af van wat je wilt doen. Het frustreert je omdat je niet met je volle aandacht bij je werk kunt zijn terwijl je effectief bezig wilt zijn, je hebt met deadlines te maken. Je maakt je zorgen over je gezondheid. Gaat dit vanzelf over of is dit blijvend? Is dit het begin van RSI? Je geniet minder van je vrije tijd omdat je de pijn of stijfheid ook na werktijd voelt.

Hoe kom je van je nekklachten af d.m.v. dagelijkse acties?

Je nek is het meest beweeglijke deel van je rug. Gedurende de hele dag draagt het je hoofd en dat weegt toch al gauw zo’n 4-6 kilo. Door de geniale bouw en vorm van je wervelkolom is dat prima te doen.

Maar: je nek is niet gebouwd voor acht uur zittend werk per dag. Je nek kan alleen soepel blijven als je afwisselt van houding.

Tips bij nekklachten

Je kunt er zelf wat aan doen:

  • Let eens op je houding tijdens het typen: als je ijverig bezig bent, typ je ongemerkt niet alleen met je vingers, maar ook met je schouders. Als je je schouders optrekt, span je de spieren rondom je nek voortdurend aan. Langdurige aanspanning van die spieren zorgt ervoor dat die spieren de oorspronkelijke ontspanning “vergeten”. De aangespannen stand wordt de nieuwe gewoonte. Dit geeft een druk op bloedvaten en zenuwen in dit gebied en uitstraling naar je armen of handen.
    Check de stand van je schouders af en toe. Zijn jouw schouders ontspannen of trek jij ze op? Heb je een collega op je werkkamer, dan kun je deze vragen of deze je wil laten weten wanneer je met opgetrokken schouders zit te werken.
  • Doe oefeningen tussendoor. Draai je nek en schouders rond, schud je handen los.
  • Drink minimaal 4 glazen water gedurende je werkdag en weinig koffie. Water voert de afvalstoffen van je spieren af.
  • Is je werkplek afgesteld op jouw lengte? Is er iemand op je werk die dit voor jou kan controleren? Hoog-laag bureaus zijn ideaal voor afwisseling van zittend en staand werk en worden steeds beter betaalbaar. Het is een kostenpost, maar het kost het bedrijf ook geld als jij als werknemer uitvalt door klachten. Werkgevers maken hier hun eigen afweging in. Er zijn nog meer technische hulpmiddelen. Ga het gesprek aan om te zien welke vorm van support mogelijk is.
  • Check ook je computerplek thuis. Is de hoogte van stoel en tafel voor jou goed?
    Ga je voor jezelf beginnen en schaf je een bureau aan? Neem de overweging over hoog-laag bureaus dan mee in je beslissing.
  • Heb je een sport gevonden die je met plezier doet, die je spieren op een heel andere manier in beweging zet?

Deel hieronder in het reactieveld, hoe jij je nek en rug in goede conditie houdt. Ik ben blij met je reactie en het is een inspiratie voor de overige lezers. Als dank je wel, stuur ik je een toevoeging op de oefeningen die je zelf kunt doen.

Hartelijke groet,

Anneke Stuij
www.praktijkannekestuij.nl

 ——————————————————————

P.S.1. Het is mijn missie is om veel kinderen en volwassenen te helpen aan meer ontspanning, welzijn en plezier in hun leven! Wil je me helpen door mijn blog te delen in je omgeving? Gebruik de social media buttons hieronder. Dank je wel!

 

 

 

Wil je mijn gratis e-book ontvangen?

Meld je aan om gratis het e-book te ontvangen en ontdek welke 7 stappen je kunt zetten naar meer gezondheid in je gezin.

AVG toestemming

Je hebt het ebook succesvol aangevraagd!